Profil zawodowy, czyli wirtualne CV

Wprowadzanie danych

Część danych w zakładce Profil zawodowy dotycząca przebiegu studiów i uzyskanych dyplomów jest pobierana bezpośrednio z systemu USOS (dot. Uczelni korzystających z USOS). Pozostałe dane trzeba uzupełnić samodzielnie.

Dlaczego warto uzupełnić profil?

Dzięki uzupełnieniu zakładki Profil zawodowy możesz:


Wygenerować CV
  • Możesz wygenerować i pobrać CV w formacie PDF lub RTF (do edycji w dowolnym edytorze tekstu)

Otrzymać dodatkowe oferty od doradcy zawodowego
  • Doradcy zawodowi mogą wysyłać informacje o nowych ofertach i szkoleniach do wyszukanych osób o określonych umiejętnościach (np. znajomości konkretnego języka, programu komputerowego) lub uprawnieniach (uprawnienia zawodowe, prawo jazdy).
  • Dokładnie wypełnione profile umożliwiają wysyłanie powiadomień o specyficznych ofertach (np. z wymaganym konkretnym językiem programowania) do wybranych osób przez doradców zawodowych.
  • Nawet jeśli studiujesz filologię, a nie zaznaczysz w profilu stopnia znajomości studiowanego języka obcego, możesz zostać pominięty w wynikach wyszukiwania zainicjowanego przez doradcę zawodowego lub rekrutera.

Być wyszukanym przez rekrutera
  • Pracodawcy mogą przeglądać udostępnione profile zawodowe kandydatów. Dokładniej wypełnione profile będą łatwiejsze do odnalezienia oraz umieszczane wyżej w wynikach wyszukiwania.

Najistotniejsze dane

Warto dokładnie opisać i aktualizować dane w profilu szczególnie:

  • stopień znajomości języków obcych,
  • poziom obsługi programów komputerowych,
  • uprawnienia zawodowe,
  • doświadczenie zawodowe,
  • kursy i szkolenia

Kompetencje zawodowe

Co to są kompetencje zawodowe?

Kompetencje to wypadkowa wiedzy, umiejętności i postaw. Odpowiednio ukształtowane kompetencje pozwalają pracownikom realizować zadania zawodowe na wymaganym poziomie.


Grupy kompetencji zawodowych

Opis kompetencji przygotowany został na podstawie Modelu Kompetencji Zawodowych opracowanego przez Biuro Karier UMK Toruń. Model Kompetencji Zawodowych składa się z sześciu podstawowych grup kompetencji. Wewnątrz grup znajdują się po cztery kluczowe kompetencje opisujące:

POTENCJAŁ

W jaki sposób analizuję?

Kompetencje opisujące przede wszystkim sposób myślenia, a więc poszukiwania i gromadzenia danych, analizowania informacji, wyciągania wniosków, a także komunikowania ich do otoczenia.

  • Kreatywność
  • Myślenie analityczne
  • Elastyczność
  • Komunikatywność

MOTYWACJA

Dlaczego działam?

Grupa kompetencji odnosząca się w pierwszej kolejności do czynników motywujących do działania oraz do stopnia zaangażowania w realizowane zadania, determinująca dlaczego i z jaką intensywnością człowiek jest skłonny pracować.

  • Dążenie do rozwoju
  • Zaangażowanie
  • Mobilizowanie innych

ODPORNOŚĆ

Jak sobie radzę z trudnościami?

Kompetencje określające zdolność jednostki do pracy w trudnych warunkach pod wpływem szeroko rozumianego stresu (związanego zarówno z czynnikami wewnętrznymi jak i zewnętrznymi, w tym tymi związanymi z relacjami społecznymi).

  • Wytrwałość i konsekwencja
  • Asertywność
  • Odporność na stres
  • Branie odpowiedzialności

NARZĘDZIA

W jaki sposób działam?

Pula kompetencji koncentrująca się na stopniu wykorzystania pewnych metod i narzędzi, służących podniesieniu sprawności pracy (zaplanowaniu czasu, zorganizowaniu pracy, skoordynowaniu zadań) i osiąganiu złożonych celów przy pomocy zespołu (delegowanie, zarządzanie).

  • Planowanie i koordynowanie
  • Delegowanie
  • Zarządzanie zespołem
  • Organizacja pracy

ZADANIA

Jak realizuję zadania / cele?

Kompetencje opisujące sposób realizacji powierzonych zadań, a więc orientacji na osiąganie celów i jakość efektów pracy.

  • Orientacja na cel
  • Sumienność i dokładność
  • Samodzielność
  • Nastawienie biznesowe

LUDZIE

Jak współpracuję?

Grupa kompetencji mówiąca o tym, jak dany człowiek współpracuje z innymi, buduje i korzysta z relacji międzyludzkich w trakcie realizacji celów biznesowych.

  • Praca zespołowa
  • Budowanie relacji
  • Szkolenie i uczenie
  • Orientacja na klienta
Definicje kompetencji zawodowych

MOBILIZOWANIE INNYCH

Umiejętne motywowanie współpracowników do zwiększania wysiłku i osiągania założonych celów.

MYŚLENIE ANALITYCZNE

Dostrzeganie wielu aspektów rzeczywistości, efektywna praca z dużą ilością różnych informacji, dostrzeganie zależności oraz wyciąganie wiarygodnych wniosków z posiadanych danych.

NASTAWIENIE BIZNESOWE

Poszukiwanie szans biznesowych i podejmowanie decyzji, wiążących się z ryzykiem i ukierunkowanych na dochodowość przedsięwzięć w oparciu o aktualną wiedzę na temat rynku i konkurencji oraz skalkulowane ryzyko.

ODPORNOŚĆ NA STRES

Efektywne działanie w trudnych warunkach (natłok pracy, presja czasu, konflikt, wysokie wymagania).

ORGANIZACJA PRACY

Zarządzanie swoim czasem oraz organizowanie swojej pracy w sposób zaplanowany, usystematyzowany i pozwalający na osiągnięcie zamierzonych celów.

ORIENTACJA NA CEL

Wytrwałe dążenie do realizowania celów firmy poprzez realizowanie celów indywidualnych (stanowiska) i osiągania jak najlepszych wyników poprzez planowanie, konstruktywne podejście do problemów oraz szukanie możliwości przekraczania założonych celów.

ORIENTACJA NA KLIENTA

Znajomość i rozumienie potrzeb klientów, spełnianie, a także przekraczanie ich oczekiwań. W razie potrzeby aktywne poszukiwanie i zdobywanie nowych klientów dla organizacji.

PLANOWANIE i KOORDYNOWANIE

Jasne określanie priorytetów i zadań wszystkich członków zespołu oraz ich konsekwentne koordynowanie poprzez podział złożonych zadań na etapy, określanie potrzeb, a także zapewnienie odpowiednich środków i wsparcia w realizacji.

PRACA ZESPOŁOWA

Nawiązywanie i utrzymywanie długotrwałej i produktywnej współpracy z innymi pracownikami.

PROFESJONALIZM I ETYKA

Budowanie wiarygodności własnej i organizacji poprzez podejmowane działań zgodnych z wyznawanymi normami etycznymi i wartościami firmy oraz przyjętymi standardami pracy.

SAMODZIELNOŚĆ

Zdolność do w pełni samodzielnego realizowania uzgodnionych celów, w tym do podejmowania niezbędnych decyzji.

SUMIENNOŚĆ I DOKŁADNOŚĆ

Nastawienie na jak najlepsze wykonywanie każdej czynności, dbanie o szczegóły i wysoką jakość efektów pracy (produktów, usług etc).

UCZENIE I SZKOLENIE

gotowość i umiejętność skutecznego przekazywania innym posiadanej wiedzy oraz dzielenia się z nimi swoimi doświadczeniami.

WYTRWAŁOŚĆ I KONSEKWENCJA

Terminowe i konsekwentne realizowanie powierzonych zadań, także trudnych i monotonnych.

ZAANGAŻOWANIE

Aktywne działanie i wykazywanie się inicjatywą, determinacja do pokonywania trudności i gotowość do poświęceń w razie potrzeby.

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM

Tworzenie i zarządzanie zespołami, rozumienie ich potrzeb oraz mobilizowanie ich do jak najefektywniejszego działania.

Pobierz definicje kompetencji zawodowych w wersji PDF.


Jak określić poziom posiadanych kompetencji?

Kompetencje zawodowe oceń w skali 1-3, gdzie:

  • Poziom 1 (dobry) – działanie w dobrym kierunku, ale wymagające wsparcia, zachęty, pomocy z zewnątrz, brak samodzielności w działaniu
  • Poziom 2 (optymalny) – samodzielne wykorzystywanie wiedzy i umiejętności, sprawne i efektywne działanie, dążenie do i osiąganie celów
  • Poziom 3 (ekspercki) – pomaganie, wspieranie, inspirowanie, przekraczanie celów, usprawnianie pracy, tworzenie nowych metod działania

Kończąc studia Twoje kompetencje najpewniej można określić na poziomie 1 lub 2. Poziom ekspercki osiągany jest zazwyczaj po pewnym czasie aktywności zawodowej. Charakteryzuje osoby, które posiadają w pełni rozwiniętą kompetencję, a dodatkowo pomagają innym w jej doskonaleniu.


FAQ

Jak sprawdzić poziom wypełnienia profilu?
  • Graf na pierwszej stronie działu informuje o poziomie wypełnienia profilu.

Do czego służy opcja nie dotyczy?
  • W przypadku, gdy dana rubryka w profilu nie może być uzupełniona (np. praca doktorska) należy odznaczyć pole nie dotyczy.